Germania. Doi avertizori de integritate din cadrul Deutsche Bahn susțin că directorii companiei feroviare au sustras bani publici alocați proiectului liniei de metrou din Stuttgart, unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din Europa.

Unul dintre avertizori a fost concediat de Deutsche Bahn în 2017, dar și-a câștigat în instanță dreptul de a fi reangajat. După a doua desfacere de contract, judecătorii au stabilit că nu mai poate lucra la DB, întrucât “încrederea reciprocă a fost distrusă”. Cealaltă persoană și-a dat demisia, iar ambele au ales să-și păstreze anonimatul.

Cel de-al doilea avertizor considera, încă din 2016, că auditorii trebuie să descopere “cine a sustras bani” din mega-proiectul liniei de metrou din Stuttgart. După ce a raportat superiorilor fapte pe care le-a considerat abuzuri și a fost ignorat, a ales să se adreseze presei.

Acesta a vorbit, concret, despre cazul unui manager de proiect care i-a cerut unui inginer să construiască o stație electrică pentru 2,5 milioane de euro, lucrare care putea fi realizată pentru doar 30 de mii de euro. În final, inginerul s-a opus și construcția nu s-a realizat. Altă practică neglijată a fost procesul de recuperare a banilor pentru anumite operațiuni de la partenerii privați. Acțiunea nu a mai avut loc.

Deutsche Bahn a negat acuzațiile și a spus că maniera în care cei doi prezintă situația este “de neînțeles”. Aceste mărturii vin în completarea informațiilor publicate de Financial Times pe baza unor documente interne despre cel mai costisitor proiect de infrastructură al Germaniei, o nouă stație feroviară în orașul Stuttgart.

Proiectul liniei de metrou, denumit “Stuttgart 21”, a fost propus de autoritățile locale în 1994 și are menirea de reduce la jumătate timpul necesar pentru a ajunge la Ulm, oraș situat la 92 de kilometri distanță. Întrucât este greu de realizat (se întinde pe 117 kilometri și presupune săparea a 28 de tuneluri prin dealuri), a fost amânat și a primit constant noi alocări de fonduri, motiv pentru care a decăzut în ochii opiniei publice.

Dacă la pornire, investiția a fost estimată la 2,5 miliarde de euro, în 2016 autoritățile au reevaluat-o la 8,2 miliarde de euro, dar autoritatea națională pentru audit consideră că necesarul este de 10 miliarde de euro. Proiectul beneficiază de finanțare din partea guvernului german, din partea statului Baden-Württemberg, a Comisiei Europene, precum și a municipalității din Stuttgart, iar noul termen de finalizare este anul 2025.

Operatorul feroviar de stat Deutsche Bahn a avut anul trecut venituri de 40 de miliarde de euro, dar datoria publică i-a ajuns la 37 de miliarde. DB este contestat pentru frecventele întârzieri și anulările de curse.

Sursa: Financial Times

Sursa foto: Tktktk | Dreamstime.com

Acest articol a fost publicat în Stiri din tara. Salvează legătura permanentă.